Tuesday 5 April 2011

Khasiat tomato




Tomato memang sedap dimakan mentah, terutamanya tomato ceri.. tapi ramai juga orang tak suka. So, penyelesaiannya, makan la tomato dengan benda yang sedap. Contohnya campur dalam salad ke.. makan dengan asam ke.. takpun mayonis. Thousand island sauce atau tartar sauce pun sedap juga. Sebabnya tomato memang baik untuk kesihatan, terutamanya yang mentah. 

Kebaikan tomato ini datangnya dari warna merahnya. Warna merah tomato adalah disebabkan kehadiran lycopene. Lycopene adalah carotene dan pigmen carotenoid yang boleh didapati dalam buah-buahan atau sayuran merah seperti tembikai, betik, lobak merah, tetapi tidak terdapat pada strawberi dan ceri. Makanan yang ada lycopene ni boleh kurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung (boleh rujuk di internet).


Selain itu tomato juga mengandungi fiber atau serat yang bagus untuk penghadaman dan kaya dengan antioksida. Kebaikan2 antioksida adalah:

* Membantu memulihkan kesihatan sel dan tisu badan
* Melancarkan perjalanan darah
* Menghalang pembengkakan dan keradangan
* Bertindak sebagai bahan anti bakteria, anti virus, anti kanser dan pelindung kepada alahan
* Membantu meningkatkan kekuatan dan keanjalan salur darah

Tomato juga baik untuk kulit. Untuk mendapatkan kulit yang halus dan menawan, amalkan memakan tomato setiap hari, sekurang-kurangnya sebiji. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment