Sunday 3 May 2015

Kelas Pertama: Soil Testing & Plant Analysis - Lecture & Lab

Kelas untuk post-grad student adalah berbeza dengan under-grad. Dulu ketika Master, saya masih terbawa-bawa dengan perangai under-grad, dan kebetulan waktu itu, subjek yang saya ambilpun tak jauh bezanya dengan subjek untuk under-grad student. Tapi kali ini, subjek-subjeknya amatlah berat untuk pelajar so-so macam saya ni.

Contohnya, Soil Testing & Plant Analysis. Tenaga pengajar: Prof. Dr. Che. Fauziah Ishak & Dr. Ruslan Ismail. Kalau nak diikutkan, subjek antara yang paling basic untuk pelajar post-grad dari Jabatan Pengurusan Tanah. Tetapi, bila dah namanya basic, itulah yang paling susah. Kalau dulu, akak lab assistant yang akan sediakan chemical untuk sebarang analysis, kali ini, semua student kena tahu asas bermula dari kiraan sampailah ke penyediaan chemical tersebut. Tiba-tiba terasa nak belajar kimia sekolah menengah semula.. tapi bila dah tahu basic, yang lain tu kacang je.. (tapi saya masih tak rasa kacang pun L). Apapun, pengalaman saya menjalankan analysis sendiri masa Master dulu banyak membantu. Ditambah pula dengan class-mates yang tak lokek ilmu dan saling bantu-membantu (skemanya ayat), memang terbaiklah.

Subjek ini membantu supaya lebih faham konsep dan kenapa sesuatu analysis tu digunakan dengan lebih terperinci. Setiap kali kelas, ada saja fakta yang menarik. Semua jenis soalan kenapa itu kenapa ini akan terjawab dalam kelas ni. Selalu juga saya berasa kagum dengan ilmuwan dulu-dulu,  walaupun dengan teknologi yang terhad, penemuan mereka masih diguna pakai sehingga ke hari ini. Tiba-tiba terasa diri kecil sangat..


Kesimpulannya, subjek ni memang terbaik. 


Prof. Dr. Che Fauziah yang bersungguh-sungguh

Dr. Ruslan (paling kiri) melayan soalan daripada student

Khusyuk buat titration

Tunggu turn untuk buat distillation

Tunggu kawan-kawan siap buat analysis

Fatinah sebagai assistant yang sabar menunggu sample dari student


No comments:

Post a Comment